För-gadd-migej.

”För-gadd-migej” är ett koncept framtaget för att lyfta Göteborgs botaniska trädgård som en naturlig ”hangout spot” i Göteborg. Genom att anordna event som är tidskrävande men inte allt för störande lockas den nya målgruppen till trädgården medans de bygger lojalitet till trädgården och deras värderingar.
Kund: Göteborgs botaniska trädgård.
Team: Anton Schmidt (AD), Julia Hvalgren (CW),
Jesper Jildestad (Digital designer), Helene Olsson Bremling (Grafisk designer), Ella Högberg (Event- and projektledare) & Olympia Soe (Event- and projektledare)
Typ of projekt: Vinnande tävlings case – Sammanslaget

Bakgrund

Göteborgs botaniska trädgård har sedan 1923 arbetat för biolågiskmångfald och för att bevara utrotningshotade växter. Nu öppnar Botaniska 13 nya hus i glas hus för att Botan ska bli en mer attraktiv besökningsplatts året om.

Uppdrag

Skapa ett koncept som lockar nya besökare till Göteborgs botaniska trädgård, utan skrämma iväg den redan etablerade besöksskaran.

Insikt

Milenials är miljömedvetna, och gör gärna sitt för att främja naturen, samtidigt som dem är väldigt upptagna. Dem är även den mest tatuerade moderna generationen.

Idé

Pop-up tatueringsstudios i trädgårdens nybyggnationer. Det finns fler än ett sätt att bevara en blomma. 

Event.

Varje helg bjuds lokala tatuerar in till trädgården, deras ”flash sheet motiv” är förstås växter som finns i Botaniska trädgården.
Illustration och design av Helene Olsson Bremling
Flashmotiven finns även att köpa som affischer. På dem hittar du även lite fakta om växterna och växtens ”personnummer”, datumet växten först kom till Botaniska på.

Out of home.

För att marknadsföra eventet syns vi såklart runt om i Göteborg i tryckt form …

SoMe.

på socialamedier som instagram …

Poddreklam.

Och sist men inte minns, även finnas som poddreklam, i podcast populära hos målgruppen. Att höras i andra städer är såklart inget negativt, en weekendresa till Göteborg som avslutas med en ny gaddning från botaniska blir ett bra svar på den eviga ”gjorde du något kul i helgen?” som onekligen kommer på måndag.