Det finns enklare sätt.

”Det finns enklare sätt” är en kampanj, som med tungan rätt i mun, vänder sig till en yngre målgrupp än Fonus vanliga kommunikation. Detta genom att lämna över brasklappen att vissa frågor är bäst att svara på före snarare än senare.
Kund: Fonus
Team: Anton Schmidt (AD), Rasmus Holmgren (CW), Izabella Grósz (AD), Ellinor Wigefjord (AD)
Typ av projekt: Fiktivt Case.

Bakgrund

Vita Arkivet är en tjänst hos Fonus där man kan skriva hur man vill ha sin egen begravning. Man också fylla i andra saker som man önskar att de anhöriga ska veta den dagen man inte längre finns.

Uppdrag

Öka kännedomen och användningen av Vita Arkivet.

Insikt

Det är svårt (omöjligt enligt många) att prata med våra nära och kära efter att de gått bort.

Idé

Människor som pratar med sina döda anhöriga genom seanser, ouija-bräden, ritualer osv. Självklart finns det ett enklare sätt.

Out of home.

Utomhus visar kampanjen olika sätt att kontakta de döda, men poängterar även att det finns ett enklare sätt att få svar, genom att skriva in sig själv och sina nära och kära i vita arkivet.

TikTok.

På tiktok visas samma sak, men då med en mer handhållen ”DIY” känsla.

Event.

Till sist, Fonus står på stan och delar ut ”Anden i Glaset-kit” till personer som ännu inte skrivit in sig i Vita Arkivet (eller har närstående som inte har gjort det). I lådan finns allt du behöver för att kontakta den andra sidan.