Bättre på tallriken än på vägen.

”Godare på tallriken än på vägen” är en informationskampanj som använder sig av snäppet mörkare humor och förståelse för målgruppens intresse för att förmedla sitt budskap, utan att kännas påtvingande eller som en jobbig förälder.
Kund: Trafikverket
Team: Anton Schmidt (AD), Rasmus Holmgren (CW), 
Izabella Grósz (AD), Ellinor Wigefjord (AD)
Typ av projekt: Fiktivt Case

Bakgrund

1997 spikades nollvisionen som grund för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige med målet att ingen längre ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken. Trots nollvisionens arbete så skadas fortfarande många i trafiken.

Från 2016 till 2022 inträffade sammanlagt 1 118 olyckor med A-traktorer där föraren var mellan 14 och 20 år gammal.

Uppdrag

Trafikverket göra en kampanj som motverkar detta och öka trafiksäkerheten bland speciellt epa-burna ungdomar.

Insikt

Den första smaken av frihet kommer när man tar epan och åker och käkar med sin polare.

Idé

Genom att använda rå humor fångar vi målgruppens uppmärksamhet, med inslag som speglar deras intressen och vardag, samt skapar igenkänning.

Out of home.

Att köra epa är såpass vanligt att kampanjen funkar även i de större städerna, även om det finns flest epor på landsbygden (där kampanjen också går såklart).

SoMe.

På sociala medier syns kampanjen bland annat i videoform.

Merch.

Målgruppen är mottaglig för kampanjmerch med underhållningsvärde, och på detta sättet kan medelandet nå ut ytterligare. Merchen kan man få tag på genom att köpa den via trafikverkets hemsida, men även …

Influenser samarbete.

I samarbete med influensers. Vi föreslår @jossihorvath, Tiktoks ”EPA-kung”. Han kommer då promota kampanjen och lotta ut merch bland sina 41200 följare.

Disclaimer: Detta är en fiktiv reklamkampanj skapad för min portfolio. Jossi Horvath har ingen koppling till kampanjen och har inte deltagit i dess skapande eller godkänt innehållet